Verwijten positief omdraaien

Stel, je partner legt iets bij jou neer wat die vervelend van jou vindt. Dat wat ze weleens verwijten noemen;). Heb je dan de neiging om jezelf te verdedigen?

Bijvoorbeeld door:

  • jezelf te verklaren?
  • jezelf te verantwoorden?
  • jouw bedoeling uit te leggen?
  • jouw mening te geven?
  • de waarheid te betwisten?

Je zult vast merken dat je hiermee (uiteindelijk) niet dichter bij je partner komt. Waarschijnlijk heeft jouw partner net zoveel argumenten om het tegendeel te ‘bewijzen’. Of je partner zwijgt om een zoveelste argumentensteekspel te voorkomen.

Dus, hoe kom je van die verwijten van je partner af?

Dat begint er in ieder geval mee dat je je niet meer moet verdedigen.

Makkelijker gezegd dan gedaan, want veel partners herkennen niet eens dat zij zich aan het verdedigen zijn. En jij misschien ook niet wanneer je aan het verdedigen bent waarom jouw ‘verwijt’ geen verwijt is:

  • Je begrijpt het niet, het is geen verwijt, ik wil alleen maar…
  • Jij vat ook alles zo snel als een verwijt op, zo kunnen we toch niet meer echt praten met elkaar…
  • Ik verwijt jou dat je mij verwijten maakt, want…
  • Ik verwijt jou dat je mijn opmerking als een verwijt opvat…

Dus je moet wel eerst herkennen én erkennen wat bij jullie allemaal als verwijt of verdediging overkomt.

Heb je al van alles uitgeprobeerd om de kloof te overbruggen?

Misschien heb je wel geleerd dat je in zo’n situatie eerst het gevoel moet erkennen, zodat je daarna alsnog jouw ei kwijt kunt. Door bijvoorbeeld te zeggen:

Wat vervelend, maar ik …
Ik begrijp dat, maar ik …

Of misschien heb je wel geleerd dat je het woord ‘maar’ altijd moet vervangen door het woord ‘en’:

Wat vervelend, en ik …
Ik begrijp dat, en ik …

Of heb je geleerd dat je vragen moet stellen:

Hoe bedoel je?
Leg eens uit?
Waarom doe je zo?

Of houdt de vervelende discussie snel op als je begrip en sorry uitspreekt:

Oh ik snap het, ik zal het niet meer doen.
Oh sorry, dat was niet de bedoeling.
Je hebt gelijk, ik zal erop letten.

Als je dat laatste leest, denk je misschien dat je al heel blij zou zijn met die vragen of de sorry.

Ik maak ook veel partners mee die dat laatste doen. Alleen werkt dat net zo goed niet. Misschien wel even, op de korte termijn. Maar uiteindelijk lost het niets op. Op geen van de manieren die ik noem bereik je een gelijkwaardige, emotionele wederkerigheid.

Daar is een heel belangrijke reden voor:

Je bent dan namelijk bezig met de foutvraag.

Wie is de schuld?
Wie heeft er de meeste last van?
Wie is begonnen?
Wie heeft welk aandeel?
Wie heeft gelijk?
Wiens argument telt het zwaarst?
Welke argumenten kloppen niet?
Wie steekt als eerste de hand in eigen boezem?
Wie of wat is de oorzaak?

Zolang deze vragen bewust of onbewust het richtsnoer voor jouw of jullie communicatie zijn, zul je nauwelijks een gelijkwaardige verbondenheid met jouw partner krijgen.

Of jij nou ‘fout’ bent, of jouw partner of allebei, dat maakt niets uit. De foutvraag zorgt ervoor dat je aan de oppervlakte blijft. En aan die oppervlakte heersen frustratie, boosheid en onmacht.

Het gevolg is dat je samen nog meer vastloopt in zichzelf herhalende negatieve communicatiecirkels:

  • Je denkt hard na voordat je iets zegt of vraagt. Alle spontaniteit is verdwenen.
  • Je probeert allerlei manieren uit om de dingen zo te zeggen dat jouw partner het niet als een verwijt opvat.
  • Om de haverklap voelen jullie je persoonlijk aangesproken door elkaar.
  • Hoe meer jij uitlegt wat jij bedoelt, hoe meer jouw partner dat ook doet. Het wederzijdse begrip blijft echter uit.
  • Emotionele risico’s durf je niet meer echt te nemen. Want als jij je kwetsbaar opstelt, reageert jouw partner er amper op of komt met praktische oplossingen. Laat staan dat je partner zich ook kwetsbaar opstelt.

Een vastgeroest patroon

Wat we vaak niet beseffen, is dat zo’n negatieve cirkel door de jaren heen een patroon is geworden. Bepaalde reacties van jou zorgen voor bepaalde reacties van jouw partner, en andersom.

Te herkennen wanneer je allebei in al je oprechtheid denkt: ja maar dat komt omdat jij zus of zo doet…

Feitelijk klopt dat ook. De reactie van jouw partner triggert iets in jou, waardoor jij reageert zoals je reageert.

Alleen… bij jouw partner gebeurt precies hetzelfde. Jij doet op jouw beurt ook iets waarmee jij jouw partner triggert.

Een patroon ontstaat niet vanzelf. Je doet het niet expres, maar je veroorzaakt het wel samen. En je houdt het samen in stand.

Alles is vertekend…

Wanneer je allebei op je hoede bent, ben je ook gevoeliger voor kritiek, en dus voor verwijten. Woorden of gebaren die normaal geen trigger zijn, zijn het nu wel.

In deze onveilige fase voel je je sneller persoonlijk aangesproken. Heel menselijk op zich. Een eenvoudige vraag als “Wat vind jij dan” of “Waarom deed je dat” ervaar je bij voorbaat al als een indirect verwijt dat je niet goed genoeg bent.

Wat wil ik je hiermee vertellen?

Bedenk dat:

  • je samen in een fase bent gekomen die niet tekenend is voor jouw normale doen, of het normale doen van jouw partner.
  • een verwijt van jouw partner niet in 1e instantie iets over jou zegt, maar over het verlangen dat jouw partner heeft of over de zorgen die jouw partner zich maakt.
  • het beamen van jouw partners verlangen of zorgen meer waarde heeft dan dat je dit verlangen moet bevredigen of dat jij deze zorgen op moet lossen.
  • jouw partner vaak helemaal niet doorheeft welke verlangens of zorgen er onder de verwijten verborgen liggen.
  • het tijd kost om zowel het patroon als de onderliggende verlangens en zorgen te leren (h)erkennen zonder dat je in je gebruikelijke trekkende of terugtrekkende gedrag van jullie negatieve cirkelpatroon vervalt.

Een praktische tip

Een negatief communicatiecirkelpatroon houd je dus samen in stand, maar in je eentje kun je al wat doen om het te doorbreken met deze praktische communicatietip:

Iedere keer als jij een verwijt ervaart, vraag je partner dan eens:

Wat is het precies waar jij je zorgen om maakt?
Wat is het precies waarnaar jij verlangt?

Welke vraag je hiervan kiest, is uiteraard afhankelijk van wat je partner zegt. Belangrijk is dat je je erop richt om die verborgen zorgen of verlangens bij je partner te ontdekken.

Om er vervolgens op in te haken met de erkenning dat deze zorgen of verlangens er gewoon mogen zijn, in plaats van je schuldig te voelen en ze weg te willen poetsen.

Kortom: verdedigen en verwijten gaan bijna vanzelf hand in hand. En als je daar last van hebt, dan is het zaak zo’n dynamiek te doorbreken. Voordat je hiervoor op zoek gaat naar de onderliggende zorgen en verlangens, is het handig om de soorten communicatief verdedigen te herkennen.

Dat kun je hier lezen: Dit is allemaal verdedigend communiceren.

Je las een blog van Drs. Monique Stadler, EFT-relatietherapeut

Worstel je met pijnpunten en communicatieproblemen in je relatie waarvoor je nu een oplossing zoekt? Je vindt het hier:

Reacties van Tips-ontvangers

Ik wil laten weten dat ik nog steeds erg blij ben met de artikelen die u me stuurt. Ze sluiten erg goed aan bij de situatie waar wij in zitten. Het geeft me steun, begrip en rust. Bedankt.
Ik heb me ingeschreven voor de vrijdag artikelen. Steeds weer heel goed en helpend! Van harte aan te bevelen. Dank je wel Monique. Zo maak je de wereld een stukje mooier. Ik hoop dat jouw e-book en artikelen steeds meer mensen zullen bereiken.
Ik wou even zeggen dat er zeer bruikbare tips bij zijn. Elke vrijdag ben ik benieuwd wat je door mailt. Bedankt zover
Ik lees je nieuwsbrief altijd met veel interesse, dank je wel voor het zo helder verwoorden van wat er zo in het algemeen leeft bij ons mensen in relatie.
Elke nieuwsbrief lees ik met volle aandacht. Zelf heb ik er al veel tips en trics uitgehaald om inzichten te krijgen in het foutgaan van m’n relatie.
Jouw artikelen geven mij inzicht; laten mij zien en begrijpen wat er aan de hand is en geven mij houvast in deze periode.
Dank voor je berichtje. En fijn dat je dit blijft doen. Jouw artikelen geven mij inzicht; laten mij zien en begrijpen wat er aan de hand is en geven mij houvast in deze periode.
Wat een goed artikel! Ik zit inmiddels al geruime tijd niet meer in een relatie, maar dit speelde heel erg in mijn vorige relatie en ik vermoed ook dat dat uiteindelijk de relatie de kop heeft gekost. Maar ook in de communicatie met anderen kan dit heel nuttig zijn. Ik print hem en bewaar hem! Dank je!
Ik ben een paar artikels beginnen lezen en ik raakte geboeid. Ik heb nog nooit iemand zo raak horen vertellen over het belang van de juiste communicatie binnen een relatie.
Ik wil laten weten dat ik nog steeds erg blij ben met de artikelen die u me stuurt. Ze sluiten erg goed aan bij de situatie waar wij in zitten. Het geeft me steun, begrip en rust. Bedankt.
Met veel plezier lees ik je korte heldere artikelen. Vooral nu dit laatste artikel komt op het juiste moment. Met veel dank.
We zitten, kunnen we wel zeggen, in flinke crisis met elkaar. Enkele malen relatietherapie gehad. Voor de eerste keer herkennen we ons beiden in uw beschrijvingen. We hebben ons aangemeld voor een gesprek met u.
Dikke complimenten voor je informatie. Inhoudelijk heb ik er veel aan. Ik geniet enorm van je heldere en slimme verwoording, zo treffend en zo doordacht, en ook zo krachtig 'alles' omvattend. Jouw precieze duiding is een verademing voor me. Heel erg bedankt dat je dit vrij deelt; zó waardevol!
Ik heb me ingeschreven voor de vrijdag artikelen. Steeds weer heel goed en helpend! Van harte aan te bevelen. Dank je wel Monique. Zo maak je de wereld een stukje mooier. Ik hoop dat jouw e-book en artikelen steeds meer mensen zullen bereiken.
Monique deelt inspirerende, zinvolle artikelen en maakt het verschil dat ze op vragen positief reageert d.m.v. feedback en tips die echt waarde toevoegend zijn! Het grappige is dat ik single ben en bij veel artikelen 'een o ja' bevestiging krijg vanuit eerdere levenslessen. Fijn om te blijven leren, ontwikkelen en doen :-) een prachtige uitdaging! Mooi, fijn verbindend mens ben jij!
Als er 10 sterren te vergeven waren dan kreeg Monique Stadler er 10! Hulpvaardig, bereidwillig, kundig en sympathiek Kortom: mooi mens.... Dank voor je snelle hulp Monique, ik weet wat me te doen staat....X
De beste!! Investering dubbel en dik waard!
Dank je wel voor het delen van je kennis , waar we inderdaad nooit wat van hebben geleerd op school.
Ik kreeg je site door van mijn therapeut en ik geniet er van, is soms erg confronterend maar steeds verhelderend. Ik ben dankbaar en stuur je info verder door.
Ik wou even zeggen dat er zeer bruikbare tips bij zijn. Elke vrijdag ben ik benieuwd wat je door mailt. Bedankt zover.
Ik lees je wekelijkse publicaties nu ruim een jaar na tip van een vriendin. Dank voor de inzichten die je geeft.
Ik lees vaak jouw blogs en wil je danken voor jouw heldere uiteenzettingen! Als man steek ik hier vaak iets van op!
Ik lees je nieuwsbrief altijd met veel interesse, dank je wel voor het zo helder verwoorden van wat er zo in het algemeen leeft bij ons mensen in relatie.
Fijn dit artikel, het geeft mij vast een doorkijkje naar hoe en waar we (hopelijk) naar toe gaan. Ik vind de groene kaart erg helpend, maar had gisteren wel een moment van grote twijfel over hoe hier ooit nog uit te komen. Je artikel geeft inzicht en komt op heel goed moment voor mij. Dank!
Ik heb je mini gids met interesse gelezen. Ik snap ook helemaal wat je schrijft en geloof er totaal in. Ik heb mijn 33 jarig huwelijk alleen al 12 jaar geleden beëindigd. En de laatste jaren waren desastreus met alcoholverslaving aan de kant van mijn ex. Ik heb al de fouten van de 5 stappen doorlopen en vond het heel verhelderend om te lezen waarom ik me zo niet geliefd voelde.
Beste Monique, bedankt voor elke Keer een bijzonder artikel. Zelf heb ik een eigen bedrijf. Je schrijft mooie bruikbare en heel interessante artikelen die vaak aansluiten waar ik mee bezig ben met mijn cliënten. Het laatste artikel heb ik vorige week naar een client gestuurd. Ze had er iets aan en ook haar partner die uit angst niet mee is gekomen naar de sessie.
Elke nieuwsbrief lees ik met volle aandacht. Zelf heb ik er al veel tips en trics uitgehaald om inzichten te krijgen in het foutgaan van m’n relatie.
Wat een mooi artikel weer. Omdat ik het herken in mijn/onze relatie en het regelmatig een aandachtspunt is. Je tips geven goede houvast. Dank daarvoor. En ik vind het ook een mooi artikel omdat je het zo helder beschrijft en uitlegt. Ik zou dit graag aan meer mensen willen meegeven. Natuurlijk kan dat door jouw artikel in zijn geheel te delen, heb ik gedaan op LinkedIn.
Ik had niet gedacht dat de structuur zo fijn zou zijn, het werkt echt om alles zo consequent te doen, en langzaam op te bouwen. We zijn nu tenminste weer in contact met elkaar.
Hij vindt het wel moeilijk om zich zo te openen, maar hij doet het nu tenminste wel. En hij merkt dat ik er positief op reageer, dus het wordt steeds makkelijker. Ons vertrouwen groeit weer.
We volgen de lessen niet netjes iedere week, maar het maakt een hoop los en geeft ons sturing, heel fijn.
We hebben alle oefeningen van les 4 en 5 uitgeprint zodat we er in onze vakantie met een lekker glaasje wijn aan gaan zitten.
Ik was bang dat het allemaal zo Amerikaans zou zijn, maar gelukkig heb jij er een prettige Nederlandse invulling aan gegeven.
Mijn vrouw wou het zelf doen met boeken maar ik had weinig zin om dat ook allemaal te lezen en uit te zoeken wat je dan precies moet doen. Nu is zij ook blij dat we de internettraining doen, want we weten nu precies wat we moeten doen en het is veel gelijkwaardiger (hoeft zij mij niet te vertellen wat ik moet doen).
De spelregels die je in de 1e videoles geeft voor de rest van de training hebben ons al gelijk rust gebracht, dat alleen al is winst.
... en de beslissing om de training te gaan doen is dit jaar onze beste beslissing geweest. Eindelijk echt wat positiefs doen in plaats van alleen maar praten.
Nu herkennen we onze polka dans en kunnen we eruit breken.
De belangrijkste uitkomst is dat we van een inhoudelijk gesprek naar een verbindingsgesprek kunnen overstappen uiting te geven aan de werkelijke behoefte en ontvankelijk te zijn voor de behoefte van de ander.
We voelen ons weer verbonden met elkaar. We erkennen beter dat we verschillend zijn en kunnen daar dus ook beter meer omgaan.
Een belangrijk keerpunt voor ons was de oefening om naar onze diepere gevoelens te gaan en die te benoemen.
Onze keerpunten zijn dat we elkaars angsten en behoeften hebben leren kennen, inzicht in wat er tussen ons gebeurt en dat conflicten niet hopeloos zijn. We komen er nu wel uit.
Dankjewel voor dit artikel. Interessant en herkenbaar. Dankzij de Eft tips communiceren wij nu wat beter met elkaar (al maken we nog fouten. Dat ook ;-)) Groetjes en een fijn weekend!